Spelreklam från mediebolag från utlandet kan begränsas

Spelreklamens vara eller inte vara har länge varit ett hett debattämne. Innan den svenska spellagen trädde i kraft 2019 pumpade spelbolagen ut reklam med lockande bonuserbjudanden och andra kampanjer. Spelreklam anses vara en av de största faktorerna bakom spelmissbruk. Den svenska spelkommissionen som går under namnet Spelinspektionen hade därför som mål att begränsa spelreklamen och samtidigt uppmuntra ansvarsfullt spelande.

Tydliga riktlinjer för spelreklam

Hos Folkhälsomyndigheten kan du läsa om de regler som gäller idag. Spelreklamen ska vara måttfull och får aldrig rikta sig till minderåriga. Ett spelbolag får inte heller rikta reklamen mot någon som stängt av sig från alla sina spelkonton. Något som kanske inte är helt lätt i praktiken.

Ett spelbolag vet nämligen inte vilka som kommer se deras reklamfilm på TV eller lyssna på deras radioreklam. Alltså finns det fortfarande osäkerhet om hur Sverige ska hantera spelreklam. Om du vill spela på ett bra och lagligt svenska casino kan du testa Lyllo Casino eller, eller något av de större spelbolagen som drivs av Kindred Group eller Betsson Group. Det är alltid säkra kort.

Utländska spelbolag ger sig in i leken

Den svenska spellagen säger att endast spelbolag med svensk licens får visa reklam i Sverige. Det är dock inget som hindrar bolag med utländsk licens från att marknadsföra sig i kanaler som internet och TV. Utländska spelbolag har upprepade gånger synts i svensk media trots att högsta förvaltningsdomstolen beslutade om ett förbud redan 2017, även i de allra största svenska mediaportalerna. Vi kan konstatera att Spelinspektionen inte har hittat ett framgångsrikt sätt att stoppa reklam som inte uppfyller kraven.

Problemet med utländsk reklam

Det kan tyckas överdrivet med kritiken mot utländsk reklam. Som svensk spelare får du fortfarande registrera dig och spela på casinon utan svensk licens så länge det sker på eget ansvar. Trots det finns ett starkt motstånd mot de utländska spelbolagen. Det beror främst på deras liberala bonuslagar.

Till skillnad från Sverige kan de erbjuda stora bonusar som också är uppdelade i flera insättningar. De får också dela ut bonusar upprepade gånger och inte endast välkomstbonusar.

Lockar spelare med spelmissbruk

Om spelare som ligger i riskzonen för spelmissbruk ser sådana reklamerbjudanden finns en stor risk att de spelar för pengar som de inte har råd att förlora. Vi vet redan att stora bonuserbjudanden är lockande för samtliga spelare. En spelare med spelmissbruk är väldigt sårbar i ett sådant skedde.

Spelpaus fungerar inte på utländska casinon

Ett stort problem med den utländska reklamen är att Spelpaus inte samarbetar med casinon utan svensk licens. En spelare med spelmissbruk som pausat sina svenska spelkonton kan fortfarande registrera sig och bli medlem hos utländska spelbolag. De spelbolagen har inte heller några insättningsgränser eller tidsgränser att falla tillbaka på.

Vill riksdagen se en förändring?

Det verkar inte finnas någon enkel lösning på problemet med spelreklam. Antingen förbjuds all reklam eller så får alla verka fritt. Vissa riksdagsledamöter har lagt fram motioner om att förbjuda all spelreklam men inget har fått genomslag.

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi har i Dagens Industri pratat om att gå hårdare åt betalningsleverantörer som Trustly och Skrill i kampen mot utländska spelbolag. Det är dock inte något som påverkar möjligheten att visa reklam i svenska kanaler.

You may also like...